Београд, 11. октобар 2013. године – Министарство привреде Владе Републике Србије саопштило је данас да је из буџета тог министарства, на основу Уредбе о условима и начину привлачења директних инвестиција, од почетка године за субвенције инвеститорима исплаћено више од 2.574.907.626,55 динара, од чега само у јулу и августу више од милијарду динара.
У саопштењу се наводи да је увид у досадашњи начин одобравања и исплате субвенција инвеститорима показао да су ови подстицаји додељивани без адекватне контроле и уз пропусте у процедури.
Агенција за страна улагања и промоцију извоза Републике Србије (СИЕПА) до сада је спроводила ову уредбу и комуницирала са инвеститорима, расписивала конкурсе, прикупљала пријаве и одобравала подстицаје, док су у надлежности Министарства били потписивање уговора са инвеститором и исплата новца за субвенције у траншама, на основу позитивног мишљења СИЕПА.
Дешавало се, међутим, да СИЕПА одобри подстицаје потенцијалном инвеститору и пре него што је расписан оглас за продају имовине предузећа, и то на захтев инвеститора који до тада није ни основао зависно друштво у Србији које је требало да учествује у приватизацији.
Било је случајева да у процедуру уђе непотписан захтев без датума подношења, а са поверљивом документацијом предузећа које се приватизује.
Када је реч о оцени испуњености услова по основу, на пример, такозване „обавезне инвестиције“, у СИЕПА су често одобраване субвенције за већ извршена улагања па остаје нејасно о каквим се подстицајима ради.
Давана су позитивна мишљења за исплату подстицаја на основу извештаја ревизора о испуњености услова за обавезну инвестицију, упркос огради ревизора да такви извештаји нису у складу са међународним рачуноводственим стандардима.
Провером је утврђено да извештаји ревизора у највећем броју случајева не дају одговоре на то да ли је инвеститор испунио све услове из уговора за исплату подстицаја, да ли је запослио нове раднике у броју у којем се на то обавезао уговором, да ли редовно исплаћује зараде, и посебно да ли је инвестицијом у основна средства повећан основни капитал друштва.
Најдрастичнији је пример захтева за исплату подстицаја код којег је ревизор дао изричито мишљење да нису испуњени услови за исплату, а СИЕПА је поднела Министарству захтев за исплату, наводећи да је захтев уредан и комплетан.
Истовремено, сваки захтев инвеститора за продужење рока за испуњење уговорне обавезе, иако је обавеза инвеститора обезбеђена банкарском гаранцијом, СИЕПА само прослеђује Министарству, без оцене оправданости таквог захтева.
Министарство је, у циљу обезбеђивања транспарентнијег и одговорнијег рада СИЕПА, образовало радну групу која ће предложити измену Уредбе о условима и начину привлачења директних инвестиција, са другачијом процедуром одобравања и контроле наменског коришћења подстицаја.
У саопштењу се истиче да Министарство привреде није шалтер за исплату, као и да од септембра проверава испуњеност услова за све налоге за доспеле транше.
Намера ресорног министарства јесте да оснажи пословно окружење у Србији унапређењем прописа и транспарентијим радом државних институција, имајући у виду то да правна држава и предвидиви, јасни услови пословања представљају основ за опредељивање инвеститора, како страних, тако и домаћих, за нова улагања у Србији.
Појединости о досадашњој исплати подстицаја инвеститорима могу се погледати на званичној интернет адреси
Министарства привреде, а комплетан портфолио СИЕПА објављен је на веб-сајту
Министарства.
Неспорно је да ће Министарство поштовати све закључене уговоре са инвеститорима и испунити све уговорне обавезе након што се увери у то да је и инвеститор испунио обавезе за које су додељени подстицаји.
Министарство изражава наду да ће страни инвеститори разумети да се у земљама из којих долазе не би могла десити пракса неконтролисаног трошења буџетских средстава, а да ће домаћи инвеститори ценити реформске мере Владе Србије.
Контролом процеса доделе субвенција за инвеститоре Министарство штити и инвеститоре и њихова улагања, додаје се у саопштењу.