Београд, 1. септембар 2009. године – Министар трговине и услуга у Влади Републике Србије Слободан Милосављевић изјавио је данас да је кључна новина новог закона о заштити потрошача пребацивање терета доказивања неисправности робе и услуга са потрошача на трговца.
ВИДЕО: Слободан Милосављевић о новом закону о заштити потрошача
Милосављевић је након презентације предложених решења у новом закону о заштити потрошача навео да тај документ предвиђа и обавезу трговаца да обавештавају купце о свим појединостима пре доношења одлуке о куповини.
Он је истакао да ће новим законом бити уведен и механизам вансудског решавања потрошачких спорова, као и могућност колективних тужби потрошача, чиме ће бити растерећени судови, а повећана ефикасност у решавању спорова мале појединачне вредности.
Законом ће бити детаљно прецизирано како треба да изгледа уговорни однос између банака и клијената као корисника финансијских услуга, рекао је Милосављевић и изразио очекивање да ће се закон, после јавне расправе, већ у новембру наћи у скупштинској процедури.
Министар је најавио да ће законом бити уређена и област потрошачких кредита, продаја на даљину и тајмшеринг, и додао да нови закон потрошача ставља у центар свих економских дешавања у земљи.
Он је подсетио на то да после осам година транзиције Србија још није успела да заштити права потрошача који су суочени са небезбедним производима, лажним рекламама и немогућношћу да у пракси заштите своја основна права.
Милосављевић указао на то да се од данас нацрт закона налази на
сајту Министарства трговине, и додао да је Министарство спремно да уважи све предлоге који ће побољшати будуће законско решење.
Европски комесар за заштиту потрошача Меглена Кунева указала је на то да је Европска унија кроз директиве које је усвојила и које намерава да усвоји покушала да заштити потрошаче на најбољи могући начин.
Кунева је оценила да се у заштити права потрошача иде чак и корак даље, па су права купаца бројнија од права продаваца, а то се најбоље види на примеру доказивања да је производ продат неисправан, где су трговци углавном они који то треба да докажу.
Она је истакла да се полази од претпоставке да трговачке компаније имају своја правна одељења, за разлику од потрошача који не располажу адекватним знањем у правном смислу.
Кунева је навела да се према истраживањима која су спроведена у ЕУ грађани европске заједнице углавном жале на услуге из сектора финансија, енергетике и транспорта.
Према њеним речима, ЕУ је свесна значаја и улоге потрошача, а томе у прилог говори и чињеница да они у укупном бруто националном дохотку ЕУ учествују са више од 58 одсто.
Она је навела да је потрошач мерило онога што се дешава на тржишту, и подсетила на то да ће 15 европских директива бити имплементирано у нови закон о заштити потрошача у Србији.
На данашњој презентацији истакнуто је и да ће поменути документ на детаљнији начин регулисати и како треба да изгледају уговори закључени на даљину и изван пословних просторија, као и права потрошача из уговора о туристичком путовању.
Такође, биће детаљније прецизирана и права потрошача у погледу неправичних уговорних одредби, као и права из уговора о пружању других врста услуга.