Београд, 29. јул 2008. године – Председник Владе Републике Србије Мирко Цветковић изјавио је данас да би у току ове године Србија могла да привуче три до пет милијарди евра директних страних инвестиција и оценио да наша земља неће имати проблема да обезбеди од 1 до 1,1 милијарди евра за завршетак два крака јужног дела Коридора 10.
Цветковић је у интервјуу за агенцију Танјуг указао на то да три до пет милијарди евра директних страних инвестиција није тако нереалан циљ, и напоменуо да је на скупу премијера југоисточне Европе у Салцбургу имао билатералне сусрете са представницима инвеститора, који су исказали повећани интерес да дођу и улажу у Србију.
Према његовим речима, Србији се пружила шанса да заинтересује стране инвеститоре после формирања Владе и један од великих уговора, уговор са италијанским „Фијатом“, већ је у фази финализације.
Када је реч о ребалансу буџета, који је министар финансија Диана Драгутиновић најавила за крај септембра, Цветковић је рекао да ће прихватити ребаланс који буде предложило Министарство финансија.
Председник Владе указао је на то да ребаланс буџета мора бити урађен тако да се оствари равнотежа између социјално одговорне државе и развојних потреба друштва, али да се води рачуна о нивоу јавне потрошње.
Не смемо да дозволимо да нам текућа потрошња „поједе“ будућност, али исто тако нећемо довести људе до тога да гладују да бисмо имали неку светлу будућност. То ће бити главни задатак буџета, односно Министарства финансија и ове владе, нагласио је премијер.
Он је напоменуо да ће приликом ребаланса буџета морати да се води рачуна о одређеним социјалним давањима која су договорена и дата као предизборна обећања, и додао да ће се о томе још разговарати, при чему морају бити сагледане и билансне могућности.
Говорећи о изградњи саобраћајне инфраструктуре у Србији, Цветковић је навео да ће завршетак два крака аутопута на јужном делу Коридора 10 коштати између милијарду и 1,1 милијарди евра, што су средства која Србија може да обезбеди из кредита међународних финансијских институција (ЕБРД, ЕИБ и Светске банке), као и из буџета.
То није велики новац за нас, оценио је председник Владе и подсетио на то да је јавни дуг Србије релативно мали и да износи око 25 одсто бруто домаћег производа (БДП).
Он је прецизирао да би у наредне четири године могли да буду завршени краци аутопута од Ниша до границе са Бугарском и од Лесковца до границе са Македонијом, које је могуће завршити задуживањем из више иностраних извора и средствима из буџета.
Уколико би разговори о кредитним аранжманима започели ускоро, Србија би могла да добије средства за изградњу те две деонице крајем године, оценио је премијер и додао да у реализацији пројекта постоји и проблем земљишта преко којег ће бити трасиран аутопут јер власници парцела покушавају да уцењују инвеститоре тиме што траже енормне суме за експроприсано земљиште.
Можемо да идемо на утврђивање општег интереса, чиме их склањамо са терена, и можемо да градимо, а те уцене и расправе преносимо на суд како не бисмо губили време и каснили са изградњом, објаснио је Цветковић.
Када је реч о северном делу Коридора 10, који се поклапа са делом аутопута Хоргош–Пожега, начин његове изградње биће познат након што буду решени међусобни односи са концесионаром "Алпина-Пор", рекао је председник Владе.
Он је подсетио на то да концесионар за изградњу аутопута Хоргош–Пожега није до 31. марта могао да испуни услове из потписаног уговора, након чега је Србија пристала на продужење рока, али се концесионар у међувремену појавио са предлозима којима се суштински мењају основни елементи уговора.
Према његовим речима, концесионар у кључној тачки мења оно о чему је постигнут договор, што Србија не може да прихвати. У међувремену, представници Владе Србије добили су позив за састанак на којем ће концесионар изложити иновирани предлог. Ако концесионар остане при првом уговору, како смо се договорили, онда ми скидамо тај проблем са нашег дневног реда и концентришемо се на два крака Коридора на југу.
Цветковић је најавио да ће се са представницима концесионара састати у четвртак како би саслушао нове предлоге, и додао да су они сада и даље обавезни да спроведу уговор који постоји, а ми смо и даље обавезни да тај уговор прихватимо, али такав какав јесте. Докле год они прихватају да одрже постојећи уговор, ми немамо разлога да излазимо из концесије, рекао је премијер.
Он је објаснио да уколико договор не буде постигнут, остају две могућности – да уговор буде споразумно раскинут и да концесионару као знак добре воље буде враћена положена гаранција од 10 милиона евра, или да Србија сачека крај године и истек рока за реализацију уговора, утврди да концесионар није испунио уговорене обавезе, наплати 10 милиона евра положене гаранције и потом потражи алтернативно решење за градњу аутопута.
Такође, председник Владе упутио је у интервјуу позив опозиционим странкама да престану да опструирају рад парламента како би били ратификовани документи и усвојени закони који су у општем интересу свих грађана Србије, укључујући и присталице опозиције.
Цветковић је истакао да посао опозиције није само да руши власт већ и да буде одговорна према својим бирачима и њиховим интересима.
Зато позивам представнике опозиције да се врате у Скупштину и да у њој разговарају о оним стварима које су на дневном реду, а остале ствари нека оставе за друге просторе где ће се то расправити, рекао је председник Владе Србије.
Он је објаснио да ту није реч само о циљевима Владе већ о циљевима и потребама читавог народа, и истакао да не разуме зашто неко жели да спречи усвајање или ратификацију за државу значајних докумената, као што су резолуција о Косову, Споразум о стабилизацији и придруживању са ЕУ или енергетски споразум са Руском Федерацијом.
Према његовим речима, у Скупштини се налази 10 до 15 предлога ратификација веома конкретних финансијских докумената којима су предвиђена средства за обилазницу око Београда, клиничке центре, путеве и мостове по Србији и друге пројекте.
Заиста бих волео да сада неко од тих људи који желе да врше опструкцију парламента изађе и објасни народу због чега је против било чега од овога наведеног, рекао је Цветковић.
Председник Владе Србије такође сматра да је понашање опозиционих странака можда проузроковано и чињеницом да је нова Влада Србије показала велику ефикасност и одлучност већ у првим седмицама свог мандата.
Он је навео да је Влада у првих двадесет дана рада направила резултате који се приближавају или су се већ приближили нечему што се од Владе очекивало за сто дана, и оценио да је због тога такво незадовољство у опозицији.
Председник Владе је подсетио на то да је његов кабинет већ у првој седмици рада прво повукао сва документа која су у Скупштини чекала ратификацију, а затим је вратио кључне споразуме у парламентарну процедуру.
Цветковић је указао на то да је у наредних десет дана Влада демонстрирала сарадњу са Хашким трибуналом, као и своје чврсто опредељење ка одбрани суверенитета и територијалног интегритета, и изразио очекивање да ће и са компанијом "Фијат" ускоро бити потписан аранжман.
У контексту тих резултата видим да је присутно превирање на опозиционој страни. Нити му дајем превише важности, али га исто тако не потцењујем јер су сви посланици у суштини изабрани од стране народа, тако да подразумевам да они имају и одређене ставове који не морају да буду идентични са ставовима владајуће коалиције, навео је Цветковић.
Оптужбе опозиције да Влада не води принципијелну државну политику, већ политику пристајања на уцене и притиске он је одбацио као флоскуле, и тим поводом рекао да Влада апсолутно контролише послове који су јој у надлежности, при чему постоје принципи из којих следе активности за које се Влада залаже.
Он је посебно истакао да при томе није реч само о циљевима нове Владе Србије већ о циљевима и потребама читавог народа.
Могу да разумем да представници опозиције имају неке различите ставове у погледу финеса како ово треба да се каже на један или други начин, али овде имате једну потпуно другачију слику где посланик за говорницом чита цитате са неких седница који нису повезани са парламентом и дневним редом седнице Скупштине, што је начин на који они сматрају да се баве политичком борбом. Мислим да је то лоше, рекао је председник Владе.
Он је одбацио могућност да Влада прибегне непарламентарним средствима за решавање проблема у парламенту, тако што би, на пример, у немогућности да због опструкције опозиције кроз Скупштину пропусти законе, владала уредбама.
Грађани Србије ће се у ефикасност Владе уверити на веома егзактан начин, будући да се многе ствари у политици и економији могу изразити цифрама, као што су километри новоизграђених аутопутева или смањење стопе незапослености, нагласио је Цветковић.
Осврћући се на проблем сарадње са Хашким трибуналом, председник Владе је рекао да то питање треба посматрати у контексту поштовања међународних обавеза и права, на којима Србија, уосталом, инсистира и у борби за очување Косова и Метохије у свом саставу.
Он је објаснио да са становишта нове Владе питање сарадње са Хагом и питање одбране Косова јесу две приче које се уклапају у један јединствени принцип, а то је принцип поштовања међународног права.
Не можете рећи – ми се залажемо за међународно право да одбранимо наш суверенитет на Косову, и истовремено да не желимо да се држимо међународног права када је реч о Хашком трибуналу. Уосталом, ни претходна Влада никада није доводила у питање сарадњу са Хашким трибуналом, управо полазећи од овог принципа, подсетио је Цветковић.
Према његовим речима, само инсистирањем на универзалном принципу поштовања међународног права Србија се може надати повољном решењу косовског питања, и зато свако ко се залаже за несарадњу са Хагом даје огромне аргументе у руке свих оних који су против суверенитета Србије на Косову.
Србија ће, како је истакао, наставити да води политику обесхрабривања земаља које нису признале независност Косова, а истовремено ће настојати да издејствује да Генерална скупштина УН од Међународног суда правде затражи мишљење о томе да ли је независност Косова која је проглашена у складу са међународним правом или није.