У области државне управе и локалне самоуправе испуњавамо стандарде ЕУ
Београд, 18. фебруар 2008. године – Министар за државну управу и локалну самоуправу у Влади Републике Србије Милан Марковић изјавио је у интервјуу за данашње издање дневног листа „Блиц“ да је у протеклих осам месеци Србија потврдила да у области државне управе и локалне самоуправе испуњава све услове и стандарде који важе у Европској унији.
Званични сајт Владе преноси делове овог разговора.
Хармонизација прописа са ЕУ:
– Између осталог, ратификовали смо Европску повељу о локалној самоуправи, а добили смо и више признања и потврда да се наш напредак у погледу система државне управе, као и локалне самоуправе, озбиљно респектује. Наравно, треба даље радити, пре свега на рационализацији државне управе, али и решити питање имовине локалних самоуправа.
Законска решења која се односе на локалне изборе:
– Законским решењима која се односе на локалне изборе задржан је пропорционални изборни систем. Највећи део процедуре око формирања власти на локалном нивоу је врло прецизан и не оставља много места за партијске произвољности, а најбоље решење у новим прописима је омогућавање стабилности локалне самоуправе. Цео систем је знатно добио на озбиљности и значајним променама у процесу кандидовања, изборном процесу и постизборној судској заштити мандата.
Законодавна област у наредном периоду:
– У овом моменту најактуелнији је закон о матичним књигама који уноси низ новина. За грађане је свакако најзначајније да неће постојати законска препрека да извод из матичних књига добију у било којој општини, независно од тога где су рођени или где живе. Интензивно радимо и на техничкој подршци за овакво решење како би врло брзо неко ко је до сада морао да узима извод из матичне књиге рецимо у Лесковцу, могао тај исти посао да уради и у Новом Саду, Сомбору, Београду или било ком другом месту.
Закон о политичким странкама:
– Очекујем за месец дана јавну расправу и прву верзију. Кључна ствар која се предлаже јесте следећа: неће моћи више да се региструју странке тако што донесете сто било каквих потписа. Мораћете да донесете између три и пет хиљада оверених потписа да бисте регистровали политичку странку. Мислим да након пререгистрације у Србији неће остати више од неколико десетина странака, иако их сада у регистру има више од пет стотина. Поред тога, странке ће периодично морати да обнављају упис, а не као сада да имамо у регистру странке које у животу реално не постоје.
Проблем имовине локалне самоуправе:
– Заиста, једини крупан недостатак система локалне самоуправе јесте питање имовине. Ми помажемо да надлежно Министарство финансија припреми што квалитетнији предлог закона којим ће се решити ово питање. Данашња ситуација је последица законског решења од пре 13 година. Када локалне самоуправе буду титулари права својине, моћи ћемо да кажемо да више нема ниједне озбиљне препреке.
Најчешћи облици кршења права грађана и правних лица у поступку пред општинским и републичким органима управе:
– Годишње имамо приближно хиљаду представки грађана. Нема дилеме, наш највећи проблем је ажурност у вођењу управних поступака и поводом тога се грађани највише жале, а реч је о поступцима на нивоу локалне самоуправе. Наравно, тешко је рећи колико је просечно време трајања управног поступка јер су они прилично разнородни. Иначе, у припреми је нови закон о општем управном поступку и очекујемо да се ове године нађе пред народним посланицима. Он ће доста тога решити.
Да ли управа мора још више да буде у функцији грађана и њихових потреба:
– Наравно. Више је ту задатака, односно циљева које треба остварити. Поменућу само најважније. Прво, потребно је рационализовати државну управу. Морамо је учинити јефтинијом и мањом. Превелики је број агенција, посебних организација, органа управе у саставу министарстава, служби Владе и слично. Друго, треба упорно инсистирати на деполитизацији и професионализацији државне управе, као и органа управе у локалним самоуправама. Треће, неопходно је поједноставити процедуре, и као четврто применити информатичку технологију и омогућити комуникацију грађана са органима путем интернета.
Хоћете ли истрајати у решењима која ће смањити „синдром шалтера“:
– Да. Ми већ сада радимо неколико пилот пројеката који у комбинацији са новим законским решењима треба да омогуће управо да се ослободимо тог синдрома шалтера.
Рад Министарства за државну управу и локалну самоуправу:
– Нисмо медијски атрактивно министарство, у нашем раду доминира право и номотехника (техника писања закона). У том смислу имамо одређену репутацију и у Влади и у стручној јавности. До сада нам је Народна скупштина усвојила шест закона, а припремљено је или је у поступку припреме још 11 закона за ову 2008. годину. Неки од закона које радимо или смо урадили уређују неке области по први пут, а многи ће вероватно трајати и много након ове владе. То је оно што је важно.