Twitter | RSS - вести | мапа презентације | контакт  
ћирилица | latinica | english 
Влада Србије
Најавe и обавештења
Активности премијера
Активности потпредседника
Активности Владе
Саопштења Владе
Саопштења министарстава
Документи
Конференције за новинаре
Интервјуи
Косово и Метохија
Економија
Политика
Стоп корупцији
Култура и вера
Спорт
Линкови
Издвојене теме

Почетна страна > Вести > Влада Србије > Интервјуи > Србија ће заштитити своје националне интересе на Космету

Србија ће заштитити своје националне интересе на Космету

Београд, 3. децембар 2007. године – Министар спољних послова у Влади Републике Србије Вук Јеремић изјавио је данас да би дестабилизација Балкана у 2008. години као последица једностраног проглашења независности Космета, које није у складу са међународним правом и које би после тога признале треће стране, била пораз међународног ангажмана на Балкану у последњих 15 година, као и колективни пораз демократије у целом региону.

Фото: Танјуг
(архивски снимак)
Јеремић је у интервјуу за данашње издање дневног листа "Политика" истакао да је притисак да се покрајини дâ независност изузетно јак, али и да има много земаља које мисле да компромис није немогућ.

Званични сајт Владе Србије преноси делове овог разговора.

Поред става САД, брзу независност Космета заговарају и Француска, Италија, Велика Британија:

– Тај моментум се ствара јако дуго. То се не дешава у последњих недељу дана, већ у последњих неколико година. У недостатку очигледних изгледа да се постигне компромис, све више земаља почиње да "леже на руду", и то је нешто чему ми, сем аргументима и принципијелном, позитивном и демократском аргументацијом, не можемо да се одупремо. Оно што може да заустави такав моментум су само правила, односно међународно право које те земље могу да поштују или да га не поштују. Ми не можемо да утичемо на њихове одлуке, сем принципијелном аргументацијом.

Основни аргумент против независности када разговарате са представницима поменутих држава:

– С обзиром на то да сам последњих месеци разговарао са највишим представницима десетина земаља из различитих култура и политичких система, аргументацију сам увек прилагођавао саговорнику. Зависи од тога колико је он близак овој ситуацији. На прошлонедељном министарском састанку ОЕБС-а у Мадриду рекао сам да се не може једној земљи рећи да њено мишљење не важи. То није било место да се објашњава историјат сукоба, ни како су изгледали преговори, већ да се каже да је то ствар од фундаменталног значаја за моју земљу, за мир и стабилност у целом региону. Када разговарамо са неким представником земље чланице тројке, односно Контакт групе, онда их замолимо да обрате пажњу на записнике из Бадена, Беча, Брисела и Лондона, и да виде да је на апсолутно сваком састанку српска страна имала нови предлог, ширила понуду, продубљивала је. А говор приштинске стране био је исти од прве до последње рунде. Албанце није било могуће померити и мислим да је то тако зато што су они све време били охрабривани да само сачекају 10. децембар и да ће добити оно што хоће.

Шта ће се десити после 10. децембра:

– После 10. децембра долази 11. децембар, и то је наша руководећа филозофија. Ми немамо избора, за нас статус Косова и Метохије не може да буде готов 10. децембра. Ми се нећемо ни пре 10. децембра ни после тог датума помирити, нити прихватити било шта што није у складу са Уставом Србије, што није у складу са међународним правом и што је де факто наметнуто решење с којим се ми нисмо сложили. Ја очекујем да ће извештај посредничке тројке садржати веродостојну анализу процеса који је трајао 120 дана и да ће се на основу њега видети да је Београд био ангажована страна која је нудила разне опције. Албанска страна је била потпуно неспремна за ангажовање у преговорима. Било би и морално и политички поражавајуће да једна таква врста понашања буде награђена подршком.

О мерама Министарства спољних послова према земљама које буду признале евентуалну једнострану независност:

– Влада Србије већ доста дуго разматра мере, а Министарство спољних послова ће деловати у складу са колективном одлуком Владе. Није још увек корисно да са листом таквих одлука излазимо у јавност, да откривамо те мере којих има јако пуно. Оно што могу да кажем је да ће органи Републике Србије учинити апсолутно све што је у њиховој моћи, сем употребе оружане силе, да се једна нелегитимна одлука, која би представљала флагрантно кршење Устава Србије, Резолуције 1244 и свих правила међународног поретка, не спроведе у дело, да се покаже неуспешном и да се ревидира.

Хоће ли постојати степеновање тих мера у примени:

– Наравно да ће постојати степени. Немамо ми само једну карту коју ћемо одмах бацити на сто. Суверена држава у тренутној геостратешкој констелацији, у тренутном регионалном и међународном простору има широк спектар мера које може да искористи. Има их јако много и оне варирају од чисто формалних до врло практичних мера. Ми ћемо их све употребити са динамиком за коју оценимо да је оптимална. Нећемо се либити да применимо било коју од њих на адекватан начин како би се постигао максималан ефекат. Заштитићемо своје националне интересе на том простору и националне интересе уопште, а један од важних интереса је да земљу не уведемо у изолацију.

О мандату мисије ОЕБС-а у покрајини:

– Ми пре свега мислимо да свака одлука о статусу или начину управљања покрајином мора бити донета у складу са међународним правом и потврђена у Савету безбедности. Наравно, желимо да ОЕБС остане на Космету, иако нисмо сасвим задовољни његовим радом и мислимо да је могло много више да се уради. Али ова организација мора остати у покрајини у складу са међународним правом. Зато смо понудили да гласамо за буџет мисије за 2008. годину, али нисмо спремни да подржимо мандат на дуже од месец дана и да се онда на сваких месец дана у Савету ОЕБС-а поново потврђује мандат. Ако се деси да не останемо у оквиру међународног права, онда морамо наш став о међународном присуству да подвргнемо ревизији у складу са новонасталим околностима.

Да ли се то односи и на мисију ЕУ која се припрема да преузме послове Унмика:

– Што се тиче мисије ЕУ, то је друга ствар. Присуство ОЕБС-а је међународноправно дефинисано Резолуцијом 1244, а присуство ЕУ није. Према томе, уколико би дошло до тога да ЕУ преузме улогу Унмика, наше је мишљење да до тога мора доћи одлуком Савета безбедности.


Најновије вести

Copyright © 2004 Влада Републике Србије / Email: omr@srbija.gov.rs