Београд, 17. октобар 2018. године – Министарство просвете, науке и технолошког развоја Владе Републике Србије саопштило је да је донет Правилник о поступању установе у случају сумње или утврђеног дискриминаторног понашања и вређања угледа, части или достојанства личности.
У саопштењу се наводи да је тај документ донет на основу Закона о основама система образовања и васпитања и примењиваће се почев од школске 2018/2019. године.
Дискриминација и дискриминаторско поступање се заснива на било ком личном својству које особа има: раси, боји коже, националној припадности или етничком пореклу, статусу мигранта/избеглице, убеђењима, полу, родном идентитету, сексуалној оријентацији, имовном стању, социјалном и културном пореклу, сметњама у развоју и инвалидитету и друго.
Правилником се прописују: поступање установе када се посумња или утврди дискриминаторно понашање, начини спровођења превентивних и интервентних активности установе против сегрегације у образовању, односно недозвољеног издвајања ученика на основу личног својства.
Правилником се у образовној установи забрањује дискриминација и дискриминаторско поступање, којим се на непосредан или посредан, отворен или прикривен начин, неоправдано прави разлика, као и неједнако поступа према ученицима и запосленима.
У случају појаве дискриминаторног понашања, свака установа мора да поштује одређен редослед поступања: проверавање добијене информације, заустављање дискриминаторног понашања, обавештавање и позивање родитеља, прикупљање релевантних информација и консултације, предузимање мера и активности и праћење њихових ефеката.
За установе је посебно важна сарадња са породицама, јединицама локалне самоуправе, надлежним органима унутрашњих послова, центрима за социјални рад, здравственим службама, министарством надлежним за послове образовања (МПНТР), институцијама које раде на заштити права грађана, и органима правосуђа.
Кроз различите облике сарадње, од образовних установа се очекује предупређивање дискриминације, вређања угледа, части или достојанства личности у свим релацијама, подизање свести свих у установи о негативном деловању на појединца, групу и установу – до нулте толеранције.
Такође, очекује се стварање сигурног и подстицајног окружења, неговање атмосфере сарадње, уважавања, конструктивне комуникације – пуна посвећеност, као и развијање позитивног система вредности, истиче се у саопштењу.