Београд, 1. октобар 2018. године – Председница Владе Републике Србије Ана Брнабић оценила је да је данас велики дан за предузетништво у Србији јер се привреди, с обзиром на увођење еУправе, више не може наметнути обавеза коришћења печата, а за младе почетнике у бизнису ступила је на снагу мера ослобађања од пореза у првој години пословања.
Брнабић је у Народном музеју, на отварању конференције "Ка администрацији без сувишних папира" на којој су обележена та два постигнућа, истакла да је за конкурентност наше привреде, од које последично зависе и конкурентност друштва, радна места и плате, важно да се буде ефикаснији, бржи, транспарентнији, те да је управо зато еУправа један од првих приоритета.
Она је навела да је следећи корак електронско архивирање, и изразила наду да ће Влада до краја године парламенту предложити закон о електронском архивирању, који ће ступити на снагу од јануара 2019. године.
Печат коначно одлази у историју. У 21. веку, њему нигде другде и није место осим у музеју, подвукла је премијерка.
Она је објаснила да ће државна управа још неко време наставити да користи печат, изразивши уверење да ће ослобађање привреде од употребе печата показати и државној управи да јој то није потребно.
Председница Владе је посебно нагласила да ће предузетници моћи да се обрате надлежнима на имејл адресу
ukidanje.pecata@gov.rs и пријаве уколико им је неко, у било којој институцији, тражио печат, а биће успостављен и контакт-центар за исту намену.
Брнабић је указала и на значај мере да у првој години пословања млади предузетници, који су завршили средњу школу или факултет или људи који су више од шест месеци на евиденцији Националне службе за запошљавање, а оснују фирму са највише до девет запослених, не плаћају порезе и доприносе на зараде.
Амбасадор Велике Британије у Србији Денис Киф указао је на то да једна државна институција има и до 20 милиона страница докумената, због чега страда шума од 1.300 стабала.
Трошкови за управљање тим документима износе милион евра, док приближно 100.000 евра треба издвојити за њихово одржавање и складиштење, прецизирао је он и подсетио на то да је Велика Британија издвојила 5,2 милиона евра за развој еУправе у Србији, што је чини највећим међународним донатором у тој области.
Према његовим речима, заједнички циљ јесте стварање транспарентне, ефикасне јавне управе у служби грађана и привреде, као и унапређење услуга које штеде време и новац и грађанима и привреди.
Председник Савеза за еУправу НАЛЕД-а Жељко Томић истакао је да је истраживање Европске комисије показало да 95 одсто послова који грађани и привреда обављају међу собом и пред државним органима не захтевају физичко присуство и да је зато решење у еУправи која је базирана на размени података, а не докумената.
Томић је објаснио да еУправа значи пружање услуга које су транспарентне и ефикасније, што доноси 50 одсто уштеде у времену и новцу, а смањује корупцију.
Он је напоменуо да је еЗУП омогућио да институције саме размењују податке из њихових евиденција, што је грађанима до сада уштедело више од 500.000 сати "рада за државу", односно 57 година чекања у редовима.
Кроз анализу 39 прописа, који регулишу најчешће пословне процесе привреде и институција, попут вођења пословних књига, фактурисање и друго, утврђено је да је потребно да се измени још 22 прописа – 10 закона и 12 подзаконских аката, како би се избрисали реликти бирократије, као што су оригинал, фотокопија, подношење доказа о уплати, прецизирао је Томић.
Током конференције, млада предузетница Јелена Јовић проверила је како функционише еУправа и регистровала своју фирму за маркетинг преко Портала за привредне регистре.
Изложбом печатњака и печата Србије од XIX века до данас, која ће бити организована у атријуму Народног музеја, на симболичан начин биће приказан "одлазак печата у историју".
Конференцију су организовали Влада Србије, Амбасада Уједињеног Краљевства у Србији и Национална алијанса за локални економски развој (НАЛЕД).