Нови Сад, 21. септембар 2017. године – Министар просвете, науке и технолошког развоја у Влади Републике Србије Младен Шарчевић изјавио је данас да наша земља треба да препозна дугорочну перспективу за сарадњу са Кином, јер уз удруживање ресурса можемо да остваримо много боље резултате.
Шарчевић је на Петом дијалогу о образовним политикама Кине и земаља централне и источне Европе изразио очекивање да ће тај дијалог и сарадња у области образовања бити плодоносни, истакавши да је Кина у претходних 30 година имала велике промене у развоју.
Према његовим речима, неопходно је унапредити образовање, науку и појачати покретање иновација, за шта је важно проширивање међународне сарадње, а посебно са Кином у оквиру механизма "16 плус један".
Он је најавио да ће на дводневном скупу у Новом Саду бити усвојена Новосадска декларација, која ће бити путоказ за све оно што желимо да радимо у наредном периоду.
Министар је исказао захвалност свим делегацијама које су учествовале у раду на тексту поменуте декларације, као и наду да ће тај документ бити одраз свих наших ставова.
Реформа образовања, како је нагласио, налази се међу кључним приоритетима Владе на свим нивоима – од предшколског до високог, а покренута је у више стратешких и реформских праваца.
Ових дана биће усвојено седам нових закона у области образовања, најавио је он, напоменувши да се реформише високо образовање, уводи дуално образовање, још више интернационализују студијски програми и уводи дигитализација у области образовања.
То су основни стубови онога што смо покренули, рекао је Шарчевић, уз напомену да се уводе нови принципи за високо образовање како би оно било релевантније за привреду.
Према његовим речима, само квалитетно истраживање и наука могу да покрену иновације које су кључне за одрживи развој.
Он је истовремено изразио очекивање да ће бити нових заједничких пројеката, инвестиција и програма за размену идеја, људи и јачање конкурентности.
Заменик министра образовања Кине Ду Џењуен рекао је да треба подићи степен повезаности образовних политика, и предложио да се установе механизми координатора за просветну сарадњу и повремено извештавање о томе шта је урађено на реализацији образовних политика и стратегија.
Он је истакао да ће кроз иницијативу ''Један појас, један пут" земље моћи да уче једне од других и да реализују низ пројеката кроз повезивања путева, уклањање трговинских баријера и слично.
Ду је нагласио да Кина жели да искористи три платформе и све потенцијалне које из њих произилазе, а то су иницијативе "Један појас, један пут", механизам "16 плус један", али и традиционално добре пријатељске односе са Србијом и осталим земљама.
Према његовим речима, иницијатива "Један појас, један пут" усмерена је на инфраструктурне пројекте за економски развој Кине и 68 укључених држава, док се у оквиру механизма "16 плус један" разговара о новим видовима сарадње за нову будућност, као и у области просвете за наредних пет година.
До краја 2016. године укупан број студената и ђака на размени износио је 3.800, што је готово дупло више него у 2012. години. Такође, 5.500 студената и ђака из земаља ЦИЕ боравило је на размени у Кини, прецизирао је Ду.
Он је пренео да је раније у Кини најављено да ће у наредних пет година послати 1.000 тамошњих студената и научника у земље ЦИЕ, али да је већ до краја прошле године та земља послала 1.008 студената, што значи да је обећање већ испуњено.
Ректор Универзитета у Новом Саду Душан Николић подсетио је на то да је Нови Сад проглашен омладинском европском престоницом 2019. године и европском престоницом културе 2021. године.
Николић је истакао да је за развој Универзитета у Новом Саду најзначанија била Матица српска, као најстарија научна и културна институција српског народа, основна 1826. године у Пешти и 1864. године пресељена у Нови Сад.
Он је констатовао да није случајно то што је Новосадски универзитет сврстан на многим ранг-листама међу најбоље универзитете у свету.
Представници министарстава образовања Кине и 16 земаља централне и источне Европе данас и сутра у Новом Саду разговарају о унапређењу образовне сарадње на Петом дијалогу о образовним политикама Кине и земаља ЦИЕ.