Београд, 8. фебруар 2005. године - Министар за државну управу и локалну самоуправу у Влади Републике Србије Зоран Лончар изјавио је у интервјуу за данашње издање новосадског листа "Дневник" да је у припреми предлог закона о Граду Београду који би се ускоро могао наћи у Скупштини Србије, а по његовом усвајању могли би да уследе чак и нови избори за главни град. Званични сајт Владе Републике Србије преноси делове овог разговора.
Статус Града Београда према Закону о локалној самоуправи:- Законом о локалној самоуправи предвиђено је да се положај Града Београда регулише посебним законом који је требало да буде донет у року од шест месеци од ступања на снагу тог закона, фебруара 2002. године. Међутим, за време мандата претходне Владе то није урађено и зато данас Град Београд има статус обичне јединице локалне самоуправе. Услед таквог пропуста, 17 београдских општина, без обзира на своју величину, немају сад чак ни статус какав имају остале општине у Србији. Њихово постојање је ствар унутрашње организације Београда. Због тога је за ову Владу остала законска обавеза да донесе закон о Граду Београду.
Циљ доношења закона о Граду Београду: - Циљ закона о Граду Београду јесте да се уреди посебан статус Београда са свим његовим специфичностима које почивају на величини, броју становника, економској и привредној снази, саобраћајним и другим специфичностима.
О проблемима у појединим општинама после локалних избора: - Заиста има одређених проблема, али они нису толики да би се довела у питање законитост функционисања локалне самоуправе у Србији. Све општине и градови су се конституисали у законом предвиђеном року од 60 дана по одржавању избора. Међутим, у појединим срединама уочене су одређене неправилности. Министарство је у складу са својим законским овлашћењима надлежним органима локалних самоуправа указало на одређене пропусте и оставило им рок да их отклоне. Надам се да ће све општине и градови поступити у складу са ставовима Министарства и да нећемо морати да предузимамо било какве додатне мере ради заштите законитости функционисања локалних самоуправа у Србији.
О законитости поступка конституисања новосадске Скупштине:- Према Закону о локалној самоуправи у погледу давања мишљења о законитости конституисања у овом случају постоји подељена надлежност између Министарства за државну управу и локалну самоуправу и покрајинског Секретаријата за локалну самоуправу и међуопштинску сарадњу. Међутим, када су у питању санкције, односно могућност поништавања или укидања евентуално незаконито донетих одлука које се траже у овом случају, онда је то искључиво и једино у надлежности овог министарства.
Да ли се Закон о спречавању сукоба интереса односи и на брачне другове? -Закон о спречавању сукоба интереса је предвидео да функционер не сме да користи јавну функцију за стицање било какве користи или погодности за себе или такозвана повезана лица. Под тим лицима се подразумевају не само брачни и ванбрачни другови, него и одређени круг рођака, као и било које друго лице за које се оправдано може сматрати да је интересно повезано са тим функционером. Наравно, то не значи да најближи сродници функционера немају праву на сопствену каријеру и успех у животу. Наиме, закон не забрањује, нити аутоматски искључује да брачни друг било ког функционера и сам буде на некој функцији, да обавља неки јавни посао. Једино је важно да неко до сопствене функције, одређеног посла или неке друге погодности није дошао захваљујући свом блиском односу са тим функционером.
Изборни систем:- Изборни систем је предвиђен законом донетим 2003. године током мандата претходне Скупштине Србије. И поред одређених мана и замерки којих може бити увек, изборни систем је такав да су у локалној власти искључиво они људи које су бирали грађани.