Београд, 7. децембар 2010. године – Министар просвете у Влади Републике Србије Жарко Обрадовић саопштио је данас да су најновији резултати ПИСА тестова показали да су ђаци из Србије, у односу на 2006. годину, остварили напредак од приближно 40 поена у области читалачке писмености и по седам поена у областима математичке и научне писмености.
|
Тинде Ковач-Церовић, Жарко Обрадовић и Драгица Павловић-Бабић на данашњој конференцији за новинаре |
Обрадовић је на конференцији за новинаре оценио да то показује у којем правцу треба даље да се ради, али и да без значајно већих улагања у образовање не треба очекивати ни много боље резултате.
Министар је изразио умерено задовољство постигнутим резултатима, али и уверење да ће на наредном тестирању 2012. године ученици из Србије остварити још бољи резултат.
Државни секретар Министарства просвете Тинде Ковач-Церовић указала је на то да су остварени резултати бољи у односу на 2006. годину, што је резултат унапређења целокупног система образовања.
Она је исказала задовољство чињеницом да је највећи напредак остварен у области читалачке писмености јер је она кључ за напредак у свим другим областима.
Национални координатор Програма за међународно тестирање ученика ПИСА (Programme for International Student Assesment) Драгица Павловић-Бабић прецизирала је да су ученици из Србије остварили просечно 442 поена, што је мање од просека који на стандардизованој скали износи 500 поена.
У истраживању обављеном у априлу и мају 2009. године учествовало је приближно 5.000 ученика из Србије, додала је она.
Највећи резултат остварен је у области читалачке писмености где је
број функционално недовољно писмених смањен за 19 одсто, док у
областима математичке и научне писмености тај напредак износи између два и три одсто.
Укупан просечни резултат из те три области, међутим, и даље је за
приближно 50 поена нижи у односу на земље Организације за економску сарадњу и развој (ОЕЦД), што одговара ефекту од нешто више од једне године школовања у тим земљама, за колико просечни српски ђак заостаје у односу на ђака из земаља ОЕЦД.
Број недовољно писмених ученика и даље је висок и износи од 33
одсто у области читања, више од 34 у области науке, до чак 40 одсто у области математичке писмености.
У домену читалачке писмености, девојчице из Србије оствариле су за
око 39 поена боље резултате него дечаци, који су у предности
у односу на девојчице у области математичке писмености за 12 поена.
Ђаци из Србије су у све три области углавном постизали слабије резултате од ученика из Словеније и Хрватске, а боље у поређењу са вршњацима из Црне Горе, Румуније, Албаније и Бугарске.
ПИСА тестови показују у којој су мери ученици, по завршетку општег образовања, усвојили знања и вештине који су им значајни да би били успешни у професионалном и личном животу. Од ученика се не очекује да могу да само репродукују стечена знања већ и да их примене у различитим ваншколским ситуацијама.
У овом истраживању нагласак је на функционалном знању, а сви задаци везани су за реалне ситуације. ПИСА је у овом тренутку највеће међународно истраживање у области образовања и реализује се у организацији ОЕЦД-а од 1997. године, при чему се тестирања организују сваке треће године.