Београд, 9. септембар 2010. године – Министар за инфраструктуру у Влади Републике Србије Милутин Мркоњић присуствовао је данас потписивању Протокола о усаглашавању оснивачког акта заједничког железничког предузећа Србије, Хрватске и Словеније "Карго 10", чији је циљ бржи транспорт на железничком Коридору 10.
 |
| Роберт Вуга и Милутин Мркоњић |
| Фото: Танјуг |
Протокол су потписали директор предузећа "Хрватске железнице Карго" Златко Рогожар, директор Товарног промета "Словенских железница" Роберт Вуга и директор Дирекције за превоз "Железница Србије" Драган Грујић.
Мркоњић је рекао да преостаје да оснивачки акт потврде владе све три државе, и најавио да ће први воз кренути 1. октобра у подне, са железничке станице у Љубљани.
Македонија и Црна Гора, које су раније изразиле жељу да се придруже заједничком предузећу, неће бити његови оснивачи, али ће сарађивати са њим и користити све погодности те сарадње, указао је министар.
Према његовим речима, седиште предузећа, које ће имати три директора, биће у Љубљани, с обзиром на то да је Словенија чланица Европске уније (ЕУ).
Мркоњић је истакао да је циљ оснивања заједничког предузећа да се убрзавањем граничних процедура значајно скрати време теретног превоза од Љубљане до Истанбула на железничком Коридору 10, као и да се на тај правац привуче теретни превоз са Коридора 4, који иде преко Мађарске, Румуније и Бугарске.
Рогожар је прецизирао да железнице све три земље тренутно имају укупно 25.000 вагона, уз оцену да је то респектабилан број, сасвим довољан за превоз на железничком Коридору 10.
Вуга је рекао да ће предузеће "Карго 10" располагати са пет одсто теретних вагона који су тренутно присутни на железницама у Европи, што ће му омогућити да постане значајан фактор у железничком превозу робе.
Профит тог предузећа ће се, како је објаснио, делити на три дела, с обзиром на то да ће железнице Србије, Словеније и Хрватске имати по трећину власничког удела.
Грујић је истакао да ће се железнички саобраћај одвијати на деоници са двоколосечном пругом, при чему и без улагања у инфраструктуру постоји значајан простор за повећање промета и прихода.
Заједнички наступ све три железнице отвара могућност и за снижавање цена јер ће трошкови који су били производ манипулација приликом уговарања цена са сваком од железница посебно у овом случају изостати, због тога што ће потенцијални клијенти имати само једног саговорника, објаснио је он.